Основни правила за безопасност и защита от заразяване с ТОРС Ковид-19 по време на снимки
След края на извънредното положение, въведено с постановление на правителството, филмопроизводството ще се възобнови.
Настоящият документ посочва основните начини за въвеждане на технически и организационни мерки за предпазване от заразяване. Филмовият процес е различен при различните продукции, затова преди началото му е необходимо да се въведат специфични, отчитащи риска мерки.
Уводна бележка
- Дори след облекчаването или прекратяването на предпазните правителствени мерки, опасността от заразяване, макар и по-малка, ще продължи да съществува през първите седмици и месеци, ако не и по-дълго.
- Често различни професионалисти по време на снимки работят едновременно и по множество други проекти. Следователно опасността по време на снимки е по-голяма, отколкото при дейностите с ограничен кръг изпълнители.
- Евентуалното лечение, освен ако има усложнения, трае от 3 до 6 седмици, съпроводено от местните карантинни мерки. Това може да застраши цялата продукция и изисква сериозно внимание.
- Оценката на опасностите и предприемането на мерки, свързани с предотвратяване на заразяването, следва да бъдат съставна част от съвкупния анализ на риска в съответствие с европейската Директивата за безопасността и здравето на работниците на работното място 89/391/ЕИО (В рамките на ЕС наредбите в отделните страни може да се различават, затова е важно настоящият документ да се обсъди с оправомощен специалист по здравословните и безопасни условия на труд.) Анализът подлежи на проверка от Инспекцията по труда.
- Техническите и организационните мерки се определят след оценката на риска. Възползвайте се от услугите на квалифицирани специалисти.
Десет заповеди за безопасни снимки – препоръчителни основни мерки
- Тестване на актьорския и останалия екип: всички актьори, каскадьори и евентуално статисти, които контактуват с актьорите, са длъжни да докажат здравословното си състояние чрез отрицателен тест за ТОРС Ковид-19. Съгласно лекарските препоръки пробата трябва да се вземе с тампон, а не да е бърз тест, който засега се смята за по-ненадежден.
За актуалността на тестовете е от първостепенно значение актьорите да спазват карантина, след като са им взети проби. В този смисъл е важно да се помисли за тестване, когато се изготвя снимачния график.
а). Актьори: актьорите, каскадьорите и техните дубльори, участващи в едни и същи сцени с актьорите, трябва да бъдат тествани и да спазват същите правила като тях.
б). Статисти, участващи в сцени без актьори: те трябва да разполагат със свой отдел и да носят маски, освен когато се снима кадърът.
в). Статисти, участващи в сцени с актьори: когато кадърът изисква разстояние по-малко от 2 м, те трябва да бъдат тествани като актьорите и отделени от останалите статисти.
г). Отрицателен тест в съчетание със спазване на правилата за карантина, ако е необходимо, може да отмени носенето на маски от основните членове на снимачния екип. Препоръчва се основните членове на снимачния екип да бъдат тествани, тъй като отстраняването им от снимките поради съмнение, че са заразени, може да застраши осъществяването на целия проект.
д). Грим: гримьорите трябва да разполагат с отделени комплекти за гримиране на актьорите и лицата, споменати в т. a), в) и г), и за статистите, участващи в сцени без актьорите. От тях се изисква също да носят респиратори и предпазни ръкавици. Препоръчва се да се помисли за различни гримьори за актьорите и статистите.
- Лични предпазни средства: Основните предпазни средства се делят на три категории: маски за лице (за предпазване на другите), респиратори (предпазват носещите ги, но могат да разпространяват инфекцията) и гумени или латексови ръкавици. Какво следва да се предприеме:
а). Определете какви лични предпазни средства ще използвате. Установете реда за раздаване, подмяна и контролиране на използването на личните предпазни средства.
б). Маски: да се предвидят по 4 маски за един член на снимачния екип при 12-часов снимачен ден. Отнася се за всички лица на снимачната площадка, включително и за външните изпълнители.
в). Предпазни полумаски с клапани за вдишване/издишване: алтернатива на маските за лице за актьорите и екипа са предпазните полумаски с клапани за вдишване/издишване (по-лесно дишане, клапаните могат да се почистват, а маските да се дезинфекцират; осигуряват по-голяма защита от респираторите с филтри от клас 3 и членовете на екипа могат по-дълго да останат с тях). Това означава по-малки разходи, особено когато предстоят много снимачни дни.
г). Респиратори: за предпазване на целия екип, респиратори, в идеалния случай с филтри от клас 3, трябва да носят най-вече актьорите и членовете на екипа с отрицателен тест за ТОРС Ковид-19.
д). Защитни ръкавици против вируси и бактерии: строителният отдел и други упълномощени лица следва да носят защитни ръкавици. Опасните повърхности, които актьорите пипат, трябва да са дезинфекцирани. (За дезинфекция на помещенията препоръчваме в строителния отдел да се наемат временни работници, а за по-големи продукции – специализирани компании).
е). Защитни ръкавици за останалите членове на екипа: онези от тях, които напускат снимачния терен (напр. шофьори, асистенти продукция и т.н.) трябва да са снабдени със защитни ръкавици, за да не се разпространява заразата по снимачната площадка.
- Лична дезинфекция: важно е да се спазват правилата за личната хигиена през снимачния период:
а). Тук важи същата процедура като при личните предпазни средства: определете кои мерки ще спазвате. Установете реда за раздаване, подмяна и контролиране на използването на личните предпазни средства.
б). Лична дезинфекция: ако сцената, която се снима, е дълга, членовете на снимачния екип трябва да носят в джобовете си мокри кърпички за дезинфекция или шишенце с 30 мл с дезинфектант за лично ползване, за да не се налага по време на снимките да ходят до дозаторите с дезинфекциращ гел за ръце.
в). Дозаторите с дезинфекциращ гел за ръце трябва да се разположат близо до тоалетните, бюфета и на самата снимачна площадка.
г). Дезинфекция на предметите: препоръчва се при снимки на обществени места в града и на места с голямо струпване на хора да се помисли за дезинфекция на пространството чрез пръскане (особено при големи продукции).
д). Снимане в превозни средства и др.: продукцията трябва да осигури дезинфекциране на всички превозни средства, както и на онези, с които се превозва снимачният екип и актьорите.
е). Дезинфекция на работното място: при външни снимки отделите “Грим” и “Гардероб” трябва да дезинфекцират работните си посещения и столовете на актьорите.
ж). Дезинфекция на костюмите: важно е костюмите да се дезинфекцират редовно. Честотата на дезинфекцията зависи от оценката на индивидуалния риск.
- Организиране на терена: необходимо е особено през първите месеци за снимачните площадки на обществени места да се имат предвид изискванията за по-голямо пространство, така че членовете на екипа да бъдат разделени, вж. т. 2. Същевременно е необходимо достатъчно място при хранене, така че членовете на екипа да се намират на разстояние един от друг. За предпочитане е да се използват сгъваеми столове, а не стандартните пейки.
а). Отделяне на определени групи от екипа: основните членове на екипа, актьорите и други специалисти, които е трудно да се заместят, следва да се отделят от останалите членове на екипа (напр. да разполагат със собствена гардеробна, тоалетна, гримьорна, бюфет и т.н.).
Специфичните мерки за различните проекти може да са различни и всеки от тях трябва да се разглежда в отделна оценка на риска.
б). Пунктове за прехвърляне на товарите: за по-мащабните продукции се препоръчва да обособят извън снимачния терен пунктове за прехвърляне на товарите от доставчиците и възможност за дезинфекция на превозваните материали.
- Измерване на температурата: всички членове на снимачния екип и изпълнителите се проверяват задължително за температура с безконтактен термометър преди началото на снимачния ден и влизане на снимачния терен. Температурата на всеки новопристигнал подизпълнител си измерва при пристигането му. Границите на телесната температура трябва да съответстват на здравните изисквания в съответната страна.
- Бюфет: Необходимо е да се осигури раздаване на храната по модела на заведенията за храна за вкъщи, за да може всеки член на екипа да се отдалечи от бюфета с цел спазване на социална дистанция. Важно е на всеки член на екипа да се осигури достатъчно свободно място за хранене с оглед спазване на правилата за социално дистанциране (включително за консумиране на закуски и напитки по време на снимачния ден). Няма нужда от повече от един бюфет, ако всички яденета, включително основното, са опаковани поотделно.
- Обезопасяването на снимачната площадка се дели на обезопасяване на снимачката площадка и оглед на локации.
а). По време на снимки е важно да се осигури системно и надеждно блокиране на снимачните площадки, за да се предотврати влизането в тях на неупълномощени членове на персонала.
б). По време на огледи при подготовката на продукцията всички потенциални локации трябва да се третират като потенциално заразни (освен ако не са били дезинфекцирани преди огледа) и екипът трябва да използва лични предпазни средства по време на огледа. Характерните особености следва да бъдат уточнени в оценката на риска.
- Необходима документация: всяка продукция трябва да изпълнява мерките, предвидени в оценката на риска и да изисква същото от доставчиците си.
Ако се нуждаете от помощ за своята оценка на риска, можете да се свържете с Европейския институт за безопасност на кинопроектите или с оправомощен специалист по здравословните и безопасни условия на труд в своята страна.
Преди започването на снимките продукцията и доставчиците трябва да се запознаят с рисковете и мерките за снимане (не само що се отнася до опасността от заразяване). Запознаването им трябва да се потвърди писмено, например чрез подписване на присъствения списък по време на инструктажа.
Задължението за спазване на предпазните мерки и даване на проба за тест за ТОРС Ковид-19 трябва да залегне в договора с всеки отделен член на екипа наред със санкциите и юридическата отговорност за нанесени щети в случай на неспазването им.
Препоръчително е на снимачките площадки да се разположат информационни табла като долното:
ИЗМИВАЙТЕ
ръцете си често и продължително, за да се предпазите от заразяване
ПРИКРИВАЙТЕ
устата и носа си с хартиена кърпичка или с ръкава си, когато кашляте или кихате, и изхвърляйте използваната кърпичка
ИЗБЯГВАЙТЕ
да пипате очите, носа и устата си с немити ръце
ПОЧИСТВАЙТЕ
и дезинфекцирайте често пипаните предмети и повърхности
Като се има предвид, че в сравнение с времето отпреди пандемията в организацията на работния процес са настъпили фундаментални промени, такава форма на напомняне за предпазните мерки е важна.
- Управление по време на снимките: предприетите мерки за предпазване от каквото и да било заразяване трябва да се координират на снимачната площадка със специалист по кинобезопасност, завеждащ здравословните и безопасни условия на труд или квалифицирано оправомощено лице, които ще отговарят за координиране и контрол на противоинфекциозните мерки.
Разликата между тези координатори по отношение на тяхната компетентност е следната:
а). Специалистите по кинобезопасност участват в изготвяне на оценката на риска, способни и квалифицирани са да нагодят мерките за здравословни и безопасни условия на труд към нуждите на сценария въз основа на знанията си за кинотехнологиите, проблемите и потребностите им. Те координират изготвянето на оценката на риска от подизпълнителите и контролират прецизността на документация.
б). Завеждащите здравословните и безопасни условия на труд имат квалификация да променят горепосочените мерки, обикновено от гледна точка единствено на здравословните и безопасни условия на труд без оглед на художествения контекст. Те координират изготвянето на оценката на риска от подизпълнителите и контролират прецизността на документация.
в). Квалифицираните оправомощени лица (напр. от продукцията) са упълномощени единствено да наблюдават установените мерки, като следват контролния лист, съставен преди началото на снимките. Те не са упълномощени да променят мерките, а да осигурят спазването им и да наблюдават документирането на подготовката.
- Третиране на отпадъчните материали: използваните еднократни предпазни маски, ръкавици и други подобни трябва да се третират като опасни отпадъчни материали, с тях да се борави само с предпазни ръкавици, като бъдат слагани в здрави чували от найлон и изхвърляни. При използване на предпазни маски от плат членовете на екипа трябва да разполагат със залепващи се найлонови пликове и възможност да стерилизират маските чрез изваряване.
Членове на екипа или подизпълнители, които нарушават или отказват да спазват предприетите мерки за безопасност, се отстраняват от снимките. Пълната подкрепа на продуцента е решаваща за спазване на мерките.
В заключение, четири основни точки:
а). Събиране на входни данни;
б). Извършване на анализ на риска;
в). Установяване на мерки;
г). Изработване на план за спазването им: кой, кога, как, отговорност, контрол.
Тези препоръки бяха изготвени за Асоциацията на аудиовизуалните продуценти от Европейския институт за безопасност на кинопроектите с помощта на експертите консултанти Иржи Косорински и инж. д-р Михал Свобода.
RISK PROTECTION AGAINST
CONTAGION OF SARS-COV-2 DURING FILMING
Basic Safety Rules
After the end of the state of emergency based on the Government regulation, film production will resume.
This document provides the basic methods for establishing technical and organizational measures for contagion prevention. Each filming is different, hence specific risk-based measures need to be established BEFORE it begins.
INTRODUCTION NOTE
- Even after the decrease or termination of government preventive measures, the risk of contagion – albeit to a lesser extent – will persist in the first weeks and months, if not longer.
- It is common during a film shoot for different professions to participate in multiple projects simultaneously. Therefore, the risk on a film shoot is higher than in closed operations.
- Possible treatment, unless there are serious complications, lasts 3-6 weeks and is accompanied by local quarantine measures. This can endanger the entire project and should be taken seriously.
- The assessment of risks and the adoption of measures related to contagion must be part of the complex risk analysis in accordance with the European Safety Directive 89/391/EEC. (Within the EU legislation of the individual countries the regulation may in some parts differ. Hence, it is important to consult the document with an authorised H&S specialist from that country.) The analysis is subject to examination by the Labor Inspection.
- Follow the risk assessment methods, then determine the technical and organizational measures. Use the services of qualified professionals.
Ten Commandments of Safe Filming – recommended basic measures
- Tests for the acting and related professions – all actors, stuntmen and possibly extras who come into contact with the actors should prove their state of health with a negative SARS-CoV-2 test. Tests according to the doctor’s recommendation must be in the form of swab, not rapid-tests, which currently have low reliability.
For the tests to be relevant, it is essential that actors after testing adhere to the quarantine rules. In this context, it will be important to consider testing when scheduling filming.
- Actors – actors, stunt doublers and stuntmen being part of the scenes with actors must undergo testing just like actors and follow the same rules.
- Extras in scenes without actors – they should have their own department; they must wear face masks except the shooting scene.
- Extras in scenes with actors – extras in scenes with actors – where the shot requires a distance shorter than 2 m – must undergo testing just like actors and they must be separated from the other extras.
- Negative test in combination with following the quarantine rules – can replace wearing a face mask – when necessary – for the key crew members. It is recommended to test the key crew members as their exclusion from filming, due to a suspected infection could endanger the entire project.
- Make-up – Make-up artists must have separately a set of make-ups for actors and people at points “a”, “c” and “d” and separately for extras in scenes without actors. They are also required to wear respirators and protective gloves. It is recommended to consider having different make-up artists for actors and for extras.
- Personal Protective Equipment – basic protective equipment can be divided into three categories: face masks (protects others), respirators (protects the wearer, but can spread the infection) and rubber / latex gloves. What to do: a. Determine which PPE you will use. Establish a system for the issuing, exchange and control of the use of PPE.
- Face mask – count with 4 masks per 1 crew member over the 12 hour long shoot day. Applies to every person present on the shoot, including external contractors.
- Protective half mask with exhalation filter – An alternative to face masks for actors and crew is a protective half mask with inhalation and exhalation filter (easier breathing, filters can be cleaned, masks disinfected, higher protection standard than FFP3 and the crew member lasts longer when wearing it). It means lower costs, especially with a high number of filming days ahead.
- Respirators – in order to protect the entire crew, respirators – ideally of the FFP3 class – should be worn primarily by actors and crew members having a negative SARS-CoV-2 test.
- Protective gloves against viruses and bacteria – construction department and other designated individuals must wear protective gloves. Hazardous surfaces that actors are going to touch must be disinfected. (For disinfection of premises we recommend
- supporting the construction department by temporary workers, for larger projects to hire specialized companies).
- Protective gloves for other professions – crew members leaving the filming location (eg. production, drivers or runners, etc.) must be equipped with protective gloves to prevent contamination of the filming area.
- Personal disinfection – it is important to follow the rules of personal hygiene during the filming: a. The same procedure as for PPE applies here: determine which measures you will use. Establish a system for dispensing, replacing and controlling use.
- Personal disinfection – if the scene being shot is extensive, crew members must carry pocket disinfectant wipes or a 30 ml bottle of personal disinfectant so they don’t have to leave during filming to hand disinfectant stands.
- Hand disinfectant stands – stands with hand disinfectant gel need to be placed near the facilities, catering and directly on the set.
- Disinfection of objects – when filming in a public space in the city and in a place with a high concentration of people, it’s recommended to consider space disinfection by spraying (especially for large productions).
- Filming in vehicles etc. – Production should provide the disinfection of all vehicles, as well as the production should secure disinfection of the fleet that carries the crew and actors.
- Workspace disinfection – when filming in exteriors, make-up and costume department should disinfect their working stations and chairs for actors.
- Costume disinfection – it is important that the costumes undergo regular disinfection. The frequency will be dependent on the individual risk assessment.
- On-site organization – it is necessary to take into account – especially in the first months – more space requirements for the use of locations in a public space, so that crew members can be separated, see point 2. At the same time, sufficient space must be available for the crew to eat so they can be spaced from each other. It is advisable to give priority to portable chairs over standard benches.
- Separation of specific crew groups – key crew members, actors and other professions that are difficult to replace should be separated from the rest of the crew (e.g. they should have their own costume room, facilities, make-up room, catering area etc.).
- Specific measures may vary from project to project and must be processed in an individual risk assessment.
- Transhipment points – it is recommended for large projects to set up transhipment points dedicated for suppliers outside the set with the possibility of disinfecting transported material.
- Temperature measurement – every crew/cast member should undergo temperature measurement with a contactless thermometer before the start of the shooting day and before entering the shooting location. Any new incoming subcontractors undergo temperature measurement upon arrival. Human body temperature limits must be with accordance to the country specific health regulations.
- Catering – it is necessary to make sure that food can be distributed in a take-away fashion, when each crew member moves away from the catering after taking their food, so the social distancing rule can be adhered to. It is important to ensure that crew members have enough space when eating to follow rules of social distancing (including refreshments during the day). There is no need to have more than one catering place if all meals, including main meals are packaged separately.
- Securing the location – is divided into securing the location and location recce.
- During filming – it will be important to ensure a consistent and a secure lock-up to prevent any unauthorized personnel from entering.
- During pre-production – when the crew is recceing potential locations the sites must be treated as if they were infected (unless they were disinfected ahead of the recce) and the crew must use PPE when recceing the site. The specifics to be defined in the risk assessment.
- Necessary documentation – each production should have these measures implemented in its risk assessments, and they should also require this implementation in risk assessments of their suppliers.
If you need help with risk assessments, you can contact the European Institute for the Safety of Film Projects or contact an authorised H&S specialist in your country.
Before filming commences, production and suppliers need to become familiar with the risks and measures for filming (not only in terms of the risk of infection). This familiarisation must be confirmed in writing, for example by signing the attendance list during the briefing training.
Obligations to comply with these precautions and submit SARS-CoV-2 tests must be implemented in contracts with individual members of crew, as well as any sanctions and liability for damages in case of non-compliance.
Information boards such as below are recommended to be placed at the shooting locations.
WASH
Wash your hands well and often to avoid contamination
COVER
Your mouth and nose with a tissue or sleeve when coughing or sneezing and discard used tissue
AVOID
Touching eyes, nose or mouth with unwashed hands
Bearing in mind that this is a fundamental change in work-flow compared to the pre-pandemic time, reminder of measures in this form is important.
- Management during filming – measures adopted to secure any possible contagion must be coordinated at the filming location by a Film safety specialist or Occupational Health and Safety Manager or a trained authorized person who will be responsible for coordinating and supervising the anti-contagion measures. a. Film safety specialists – participated in creating risk assessment, they are able and qualified to creatively adapt measures of OSH to the needs of the script based on their knowledge of film technology, problematics and its need. They coordinate work with risk assessments of subcontractors and supervise correct documentation.
- OHS Managers – are OHS qualified individuals for occupational safety management, they are qualified to modify the above measures – usually purely from the OHS perspective without an artistic context. They coordinate work with risk assessments of subcontractors and supervise correct documentation.
- Trained authorized individuals (eg production) – they are only authorised to observe the established measures by following a checklist prepared at the beginning of the
The differences between the individual coordinators in terms of competencies are:
- They are not authorised to change the measures, but to assure their compliance and to monitor the training documentation.
- Waste management – disposable face masks, gloves, etc. must be treated as hazardous waste – the used ones to be put into solid plastic bags and to be handled with protective gloves and then disposed of. When fabric face masks are used, the crew members must have sealable plastic bags and also the possibility of boiling them for sterilisation purposes.
If one of the members of the crew or subcontractors has violated or refused to comply with the security measures taken, they would be excluded from filming. The full support from the producer will be crucial when implementing these measures.
Four main points of this document in conclusion:
- collection of entry data
- execution of risk analysis
- establishment of measures
- creation of a plan for their implementation – who, when, how, responsibility, control
This recommendation was created for the APA – Audiovisual Producers Association by the European Institute for the Safety of Film Industry in cooperation with expert consultations:
Authors: Mgr. Jiri Kosorinsky and Ing. Michal Svoboda, PhD.
Expert consultation, authorization and proofreading:
Projects PO, s.r.o., Brno, Mudr. Marek Joukal, PhD., SEFEX – Safety film experts, Bc. Janka Neustupova B.A. (Hons), M.A. Mudr.Vera Hurkova, APA – Audiovisual Producers Association, BcA. Pavlina Zipkova